سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  iran tools
هیچ قطره ای نزد خداوند، محبوب تر از دوقطره نیست : قطره خونی در راه خدا، و قطره اشکی در سیاهی [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
کل بازدیدهای وبلاگ
55479
بازدیدهای امروز وبلاگ
6
بازدیدهای دیروز وبلاگ
3
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[شناسنامه]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
iran tools
لوگوی وبلاگ
iran tools
بایگانی
اطلاعیه
نرم افزارهای حفاظتی
نرم افزار های سونی اریکسون
کلیپ مزهبی موبایل
مطالب تفکر برانگیز
درباره اینترنت
دعا دعا دعا
متفرقه متفرقه
منابع
اوقات شرعی
لینک دوستان

کشاورزی ایران - agriculture iran
پایگاه کتاب های درسی
iran tools
کشاورزی ایران - agriculture iran
رایانت
ایحسب الانسان ان یترک سدی

لوگوی دوستان



اشتراک در خبرنامه
 
www.parsiblog.com

نویسنده مطالب زیر:   روبات  

عنوان متن مجموعه نکات کلیدی برای طراحان وب پنج شنبه 86 دی 20  ساعت 10:56 عصر

به نظر شما چه تعداد از وب سایتهای موجود، اصول طراحی حرفه ای را رعایت کرده اند؟ به جرات می توان گفت در بیش از ?? درصد وب سایتها چنین اصولی مورد توجه قرار نگرفته است.
در این مقاله به نکاتی اشاره می شود که توجه به آنها در بالا بردن کیفیت سایتهای اینترنتی نقش بسزایی دارند.


? سرعت بارگذاری (load) صفحات :
از مهمترین نکات در طراحی وب توجه به سرعت بارگذاری (load) صفحات سایت است که علی رغم این اهمیت، کمتر به آن توجه می شود. با استفاده از تکنیکهای برنامه نویسی و طراحی وب، سرعت بارگذاری صفحات را تا حد امکان افزایش دهید. دقت داشته باشید که اکثر کاربران، تحمل زیادی ندارند.
? پر رنگ کردن کلمات کلیدی :
در مقالات و متون طولانی قرار گرفته در سایت، کلمات و عبارات کلیدی را پر رنگ کنید. با این کار به کاربران اجازه می دهید بدون مطالعه ی کل مطلب، یک طرح کلی در مورد آن در ذهن خود ترسیم کند.
? استفاده از متدهای جدید :
همیشه سعی کنید از جدیدترین متدهای طراحی سایت اسفقاده کنید. بسیاری از روشهای قدیمی ساخت سایت دیگر مناسب نیست. برای مثال استفاده از فریم ها (Frames) ، اکتیوایس ها (ActiveX) ، اپلتهای جاوا (JAVA Applets) و ... اگرچه در بسیاری از مواقع جوابگوی نیازهای برنامه نویسان (طراحان) سایتها است ولی استفاده از آنها دیگر توصیه نمی شود.
? کد نویسی بدون اشتباه‌ :
در نوشتن کدهای html از نرم افزارهای ساخته شده برای این منظور استفاده کنید. استفاده از نرم افزارهایی چون Macromedia Dreamweaver باعث کاهش تعداد خطاهای احتمالی در کدهای یاد شده می گردند.
? اعتبار سنجی سایت :
پس از کد نویسی و طراحی سایت، معتبر بودن کدهای نوشته شده را با استفاده از نرم افزارهای مربوط به آن بررسی کنید. برای مثال برای اعتبار سنجی کدهای HTML و CSS به ترتیب از نرم افزارهای آنلاین HTML-Validator و CSS-Validator استفاده نمایید.
? استفاده کمتر از فایلهای فلش :
انیمیشن های فلش بسیار جذاب و زیبا هستند ولی زیبایی آنها همیشه نمایان نمی شود. بعضی از کاربران سایت شما ممکن است به علت نصب نبودن flash player امکان مشاهده ی تمامی بخش های سایت را نداشته باشند و در این صورت در اغلب مواقع با یک کلیک از سایتتان خارج می شوند. علاوه بر این استفاده بیش از حد از این انیمیشنها عملیات شناسایی سایت توسط موتورهای جستجو را با مشکلاتی روبرو می کند.
? استفاده کمتر از تصاویر حاوی عبارات کلیدی :
در سایت خود هیچ وقت از نوشته هایی که به فرمت تصویری (عکس) ذخیره شده اند استفاده نکنید. موتورهای جستجو قابلیت استخراج این متون را ندارند.
? اطلاعات منحصر به فرد :
از میان معیارهای موفقیت یک وب سایت، داشتن مطالب و اطلاعات مفید از مهمترین این معیارها به شمار می رود. داشتن سایتی با اطلاعات منحصر به فرد بهترین برگ برنده است. لذا سعی کنید در وب سایت خود مطالب سودمند و غیر تکراری قرار دهید. منبع مطلب بودن بهتر از انبار مطالب سایتهای دیگر بودن است.
? عدم استفاده از موسیقی :
استفاده از موسیقی تنها در وب سایتهای مرتبط با علم موسیقی و شاخه های مرتبط با آن توصیه می شود.
? عدم استفاده از پنجره های popup :
استفاده از پنجره های popup نه تنها مفید نیست بلکه باعث کم شدن تعداد بازدید کنندگان سایتتان می شود. لذا از استفاده بی رویه از چنین پنجره هایی، جدا پرهیز کنید.
? عدم استفاده مستقیم از فایلهای pdf :
درصورت ارائه مقالات و موارد مشابه آن، بطور مستقیم از فایلهای pdf برای نمایش اطلاعات استفاده نکنید. به علت پایین بودن سرعت اینترنت در ایران، توصیه می شود مطالب مورد نظر خود را به صورت متون عادی (مشابه همین مقاله) سایت قرار دهید. در صورت تمایل می توانید فایل pdf مربوط به مقاله ی مورد نظر خود را به صورت جداگانه برای دریافت (download) توسط کاربران، قرار دهید.
? قالب و طرح واحد :
استفاده از قالبها و طرح های متفاوت برای قسمتهای مختلف سایت ایده جالبی نیست. در طراحی صفحات مختلف، بخشهای مشترک بین همه صفحات (مانند منوی اصلی و ...) را در محل ثابتی قرار دهید.
? سازگاری با همه مرورگرها :
اطمینان حاصل کنید که سایت شما در همه مرورگرهای معروف همچون Internet Explorer ، FireFox و ... به درستی به نمایش در می آید. همه کاربران از نرم افزار یکسانی استفاده نمی کنند.
? سازگاری با هر رزولوشن :
طراحی صفحات سایت را طوری انجام دهید که با هر رزولوشنی به درستی کار کند. برای رسیدن به این مقصود یا از مقدار دهی درصدی برای جداول استفاده کنید و یا از عرض ثابت ??? پیکسل برای جدول اصلی صفحات سایت استفاده کنید. کاربران علاقه ای به استفاده از ابزارهای scroll افقی ندارند.
? تمایز بین لینکها و متون عادی :
با استفاده از تکنیکهای طراحی، بین لینکها و متون دیگر تمایز ایجاد کنید. بدین منظور می توانید از کدهای CSS استفاده کنید.
? لینکهای صحیح :
همیشه سعی کنید از سالم بودن لینکهای موجود در وب سایتتان اطمینان حاصل کنید. وجود لینکهای خراب از نقطه ضعفهای سایت به شمار می آید.
? استفاده مناسب از رنگها :
به هنگام طراحی سایت از ترکیب رنگهای روشن استفاده کنید. رنگهای تیره خسته کننده هستند.
? توضیح برای تصاویر‌ :
برای همه تصاویر موجود در سایت خود توضیح قرار دهید (با استفاده از مشخصه alt). بعضی مواقع به علل مختلف تصاویر استفاده شده در سایت، بارگذاری (load) نمی شوند. در این حالت بازدیدکننده سایت می تواند با خواندن توضیحات، بدون مشاهده تصویر، از موضوع آن مطلع گردد.
? انتخاب عنوان مناسب :
عناوین مناسب برای صفحات وب از مهمترین فاکتورها برای بهینه سازی نتایج جستجو در موتورهای جستجو به شمار می آید. عنوان هر صفحه را با توجه به موضوع آن صفحه تعیین کنید.
? به روز رسانی (زنده بودن سایت) :
از دیگر عوامل موفقیت یک سایت به روز رسانی آن است. برای حفظ بازدید کنندگان سایت خود سعی کنید سایت خود را به محلی متروکه تبدیل نکنید. حتی اگر مطلب مهمی برای ارائه کردن در سایت ندارید، با اضافه کردن یک خط نوشته به کاربران اطلاع می دهید که این سایت هنوز زنده است.
? عدم استفاده از علائم و عباراتی همچون "در دست ساخت" :
در صورتی که بخشی از وب سایتتان آماده نیست دلیلی بر استفاده از علائم و نوشته هایی با مضمون "در دست ساخت" وجود ندارد. اکثر کاربران با مشاهده چنین پیغامها و علائمی، تصویر نامناسبی از سایت شما در ذهن خود می سازند که از بازدید مجدد آنها از وب سایت شما جلوگیری می کند.
? ارتباط بین صفحات سایت :
اگر سایتی با بیش از یک صفحه دارید (?? درصد مواقع همینطور هست) ، آنها را طوری طراحی کنید که کاربران با حداقل تعداد کلیک بتوانند به دیگر صفحات مورد نظرشان منتقل شوند. به عبارت دیگر لینک صفحات اصلی و مرتبط را در همه صفحات سایت بگنجانید.
? ارتباط با سایتهای مرتبط :
با سایتهای مرتبط با زمینه ی فعالیت سایت خود ارتباط برقرار کنید. در چنین ارتباطاتی نتایج سودمندی پنهان است.
? امکان جستجو :
در صورت امکان قابلیت جستجو در مطالب سایت را در همه صفحات قرار دهید.
? خلاقیت داشته باشید :
کارها و ابتکارات نو در اغلب موارد نتیجه ی خوبی به دنبال دارند.
? استفاده از تجربیات دیگران :
از سایتهای مرتبط با موضوع سایت خود ایده بگیرید. اگرچه ابتکار و نوآوری بهتر است ولی استفاده از تجربیات دیگران کار اشتباهی نیست. ضمنا توجه داشته باشید که نظر شما همیشه بهترین نظر نیست.
? انتخاب مناسب قلم :
برای متون فارسی بهترین قلم (فونت) Tahoma بوده و اندازه مناسب برای آن ??pt می باشد. استفاده از متون با اندازه بزرگتر توصیه نمی شود.

 

منبع : انجمن تخصصی مامبولرن ( مامبو فارسی )


  نظرات شما  ( )

نویسنده مطالب زیر:   روبات  

عنوان متن کارگران مشغول بازی هستند پنج شنبه 86 دی 20  ساعت 10:54 عصر

قدیم‌ها، که کت و شلوار به عنوان یک لباس تازه وارد ایران شده بود و اتوها هم از مدل ذغالی پیشرفت بیشتری نکرده بودند، مردان شلوارشان را نمناک می‌کردند و زیر تشکشان می‌گذاشتند تا خط اتویش به اصطلاح هندوانه قاچ کند. این یعنی یک تیر و دو نشان. خواب و اتوی توأمان!

 

About Google Image Labeler

 

 


 

 

 


این، شاید مثال خوبی برای تیری باشد که این روزها به دو نشان اینترنتی رها می‌شود؛ گوگلی که ما را بازی می‌دهد.

 

بیایید برچسب‌بازی کنیم

اخیراً گوگل یک بازی جالب و اعتیادآور به نام «برچسب‌زنی گوگل» یا Google Image Labeler در سایت خود قرار داده است.

در این بازی دو نفره شما و یک کاربر دیگر دو دقیقه وقت دارید تا کلماتی را در وصف یک تصویر بنویسید. برای مثال گوگل به شما تصویری از یک «پرنده دریایی» را نشان می‌دهد. شما و آن کاربر کلماتی چون «دریا»، «پرنده»، «پرواز» و... را به آن نسبت می‌دهید. 

اگر این دو بازیکن، کلماتی یکسان را به تصویری یکسان اختصاص دهند، امتیاز می‌گیرند. اما در پشت پرده چیزی فراتر از یک بازی سرگرم‌کننده پنهان شده است.

شما در واقع دارید به بهینه‌سازی جست‌وجوی گوگل کمک می‌کنید. شما بازی می‌کنید اما گوگل در حین بازی از قوه تشخیص شما به نفع جست‌وجویی بهتر بهره‌برداری می‌کند و کلیدواژه هایش برای تصاویر مختلف را گسترش می دهد.


پشت دیوارهای گوگل‌سرا

 

 

Flower

 

گوگل که لقب «غول جست‌وجوی اینترنت» را یدک می‌کشد، سعی می‌کند با انواع و اقسام روش‌ها نتایجی دقیق‌تر برای جست‌وجوها عرضه کند. یکی از دلایل خرید سایت‌هایی چون «یوتیوب» و «بلاگر» توسط گوگل و «خوشمزه» و «فلیکر» توسط یاهو برای فهرست کردن هر چه سریع‌تر محتوای روی اینترنت است تا نتایج جستجو را با دقت بیشتری به کاربران ارائه دهند.

اما نقطه ضعف همه موتورهای جست‌وجو در جست‌وجوی تصاویر است. موتورهای جست‌وجو در ارائه نتایج دقیق‌تر در جست‌وجوی تصاویر با هم رقابت تنگاتنگی دارند.

اساساً روبات‌های جست‌وجوگر این موتورها مشکل چندانی با یافتن و فهرست کردن متون ندارند اما برای فهرست کردن تصاویر تنها به «برچسب‌»ها و تکنیک‌های «هوش مصنوعی» در تشخیص تصاویر متکی هستند.

 

این وصله‌ها به کی می‌چسبد؟

اصطلاحی که این روزها با نام «برچسب» یا label باب شده در حقیقت یک همکاری دسته جمعی، برای رسیدن به آینده‌ای بهتر در جست‌وجوی اینترنتی است.

با ایجاد مفهومی به نام وب ?، برچسب‌ها نیز پای خود را به وبلاگ‌ها، فتوبلاگ‌ها و سایت‌های مدیریت محتوا باز کردند. این روزها تولیدکنندگان محتوا با قرار دادن کلماتی کلیدی به عنوان برچسب در پای هر نوشته یا عکس به تدریج نوعی دسته‌بندی موضوعی ایجاد می‌کنند که در حقیقت به نفع کاربران است.

کاربر چنین سایتی می‌تواند با مشاهده یک متن یا عکس، متن‌ها و عکس‌های مرتبط با آن را به سادگی بیابد. موتورهای جست‌وجو هم با تغییراتی در روش خود به این برچسب‌ها حساس شده‌اند و روبات‌های جست‌وجوگر ارتباطی منطقی با این برچسب‌ها پیدا کرده‌اند. نکته اینجاست که این وصله‌ها به هر کسی اگر نچسبد، به گوگل حسابی می‌چسبد.

هوش از نوع ماشینی

 


تکنیک OCR در هوش مصنوعی در واقع استفاده از روش‌هایی است که شامل پردازش محتوای تصاویر می‌شود.

بگذارید برایتان مثالی بزنم. شما دو عکس دیجیتالی دارید که یکی از آنها منظره‌ای از جنگل است و دیگری صفحه‌ای اسکن شده از یک کتاب. برای کامپیوتر به عنوان یک ماشین هر دوی آنها تصاویری هستند متشکل از نقاط رنگی (پیکسل) و هیچ مفهومی ندارند.

در حقیقت این شما هستید که تشخیص می‌دهید کدام یک منظره است و کدام یک متن، و کامپیوتر از این تشخیص عاجز است.

شاخه‌ای از هوش مصنوعی (به عنوان یکی از علوم انفورماتیک) OCR نامیده می‌شود که تلاشی است برای پردازش تصاویر تا کامپیوتر را واجد چنین تشخیصی کند. اما در بسیاری از موارد ماشین باز هم در این شناخت ناموفق است. این جا است که کاربران به عنوان کارگران تعلیم‌دهنده وارد عمل می‌شوند.

تلاش‌های اخیر بر تعلیم کامپیوترها استوار است و این چیزی نیست به جز واداشتن کامپیوترها به فکرکردن مانند انسان. این شیوه را «تشدید هوش» یا Intelligence Augmentation نام داده اند. اما پشت این عنوان پرهیبت چیزی نیست جز یک ترفند زیرکانه دلنشین یعنی: کلاه گذاشتن!

در این روش انسان به حل بخش‌هایی خاص از یک مسأله وادار می‌شود. حل چنین مسأله‌ای برای کامپیوتر مشکل یا ناممکن اما برای انسان پیش پا افتاده است. همزمان، با این کار کامپیوتر تعلیم می‌بیند تا بیشتر شبیه به انسان عمل کند.

خلاصه آن که شما با «برچسب‌زنی گوگل» در حال بازی هستید اما کلمه‌ای را که به عنوان برچسب به یک عکس اختصاص می‌دهید و با برچسب هم‌بازی شما منطبق می‌شود به عکس مورد نظر وابسته می‌شود. از آن ‌به بعد آن تصویر در نتایجی ظاهر خواهد شد که با آن کلمه جست‌وجو شده‌اند.

شما در ظاهر بازی می‌کنید اما در باطن روبات‌های گوگل را آموزش می‌دهید که این عکس «پرنده»ای «دریا»یی است در حال «پرواز».

روش تشدید هوش، دایره گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و گوگل تنها بازیگر این عرصه نیست. «کپچاهای ترجمه» نمونه‌ای جالب‌تر از این روش است که درباره‌اش خواهیم نوشت.

 

منبع : نیما اکبرپور - زیگ زاگ 

 

About Google Image Labeler

 

Google Image Labeler is a feature, in form of a game, of Google Image Search that allows the user to label random images to help improve the quality of Google"s image search results. 

 

History 

On August 31, 2006 Google launched this service, as a beta.

Luis von Ahn developed the ESP Game, a game in which two people are simultaneously given an image of the same picture, with no way to communicate. The ESP Game has been licensed by Google in the form of the Google Image Labeler.

Players have noticed various subtle changes in the game over time. In the earliest months, through about November, 2006, you could see your partner"s guesses during play by mousing over the image. When the "congenita abuse" started (see below) you could see if your partner was using those terms, while the game was underway. The game was changed so that only at the end of the game could you click "see partner"s guesses" and learn what he had typed. "Congenita abuse" was finally stopped by changes in the structure of the game in Feb. 2007 (see below). During the first few months of 2007 regular players grew to recognize a group of images that signified a "robot" partner, always with the same labels in the same order. This appears to have changed as of about March 13, 2007. Suddenly most of the images seen are brand new, and the older images come with extensive off-limits lists.

As of May 4, 2007 there have been fundamental and substantial changes made to the game. Instead of 90 seconds, players now have 2 minutes. Instead of 100 points per image, the score is varied to reward higher specificity. "Man" might get 50 points whereas "Bill Gates" might get 140 points.

 

 Rules

The user will be randomly paired with a partner who is online and using the feature. Users can be registered players who accumulate a total score over all games played, or guests who just play for one game. Note that players come from around the world, some practicing their English, and both American and British English will be encountered (soccer vs. football). When an uneven number of players are online, a player will play against a prerecorded set of words.

As of May 4, 2007, some rules have changed. Over a 2 minute period, (formerly 90 seconds) the user and his/her partner will be shown the same set of images and asked to provide as many labels as possible to describe each image you see. When the user"s label matches the partner"s label, both will earn points and move on to the next image until time runs out. It is possible to pass on an image but both users must agree to do this. Matched images used to earn 100 points for both partners. Now the score is variable from 50 to 150 depending on the specificity of the answer. The 150 score is rare but 140 points will be awarded for a name or specific word, even if the word is spelled out in the image. Terms with low specificity like "trees" or "man" earn only 50 points. There has never been any screening for correctness, so that if both players type "Jupiter" for an image of Saturn, they would presumably both get 140 points.

Labels that have been agreed on by previous users may show on an "off limits" list and cannot be used in that round. Some players think that the game staggers appearance of the images, and that sometimes it takes the first words typed by one player to form an "off limits" list for the other player. In other words, the off limits words may be unilateral, asymmetrical. This would explain the rather frequent circumstance when it seems a partner can"t think of words like "car," "bird," or "girl." Very rarely, at the end of the match it becomes obvious that one image was different for the two players. Perhaps this is simply an error, or perhaps it is a test to see how quickly people will pass when their deions do not match. At times, one user"s computer will fail to load a new image, or continue to display the previous image shown. Times likes these also call for a mutual "pass" on the part of both players.

After the 120 second time expires, the user can see the user name of the partner, their score (with which both are credited), their cumulative score to date and a view of the images they have matched or agreed to pass in that round. In the new version of the game, the last image (not matched) is also retained but marked as "passed."

The images themselves then link to the websites where those images were found and can be explored for more information and to satisfy curiosity.

All the partner"s label attempts are revealed at the end of the game, which can help to understand what their perceptions of the images were.

 

Top Scorers 

 

The game keeps the high scores of registered users and these are displayed both for the day and for "all time". The highest all time scorer for the first months was wordgirl -- the first player to pass 1,000,000 points. She stopped playing in early November 2006, and was passed by "no random words" by the end of the month. "No random words" passed 2,000,000 points and led until FairlandOklahoma appeared with an enormous score. "FairlandOK" reached 10,000,000 points, and then changed her name to "Night Elf Rogue."

Google is betting on users" competitiveness to rack up high scores to swell the number of images ranked.

 

Benefits to Google 

The game is not designed simply for fun. Though the feature is enjoyable for the users, it is also a clever way for Google to ensure that its keywords are matched to correct images. Each matched word will help Google to build an accurate database used when using the Google Image Search.

Without human tagging of images, Google Images search has in the past relied on the context of the image. For example, a photo that is captioned "Portrait of Bill Gates" might have "Bill Gates" associated as a possible search term. The Google Image Labeler relies on humans that tag the meaning or content of the image, rather than its context looking on at where the image was used. By storing more information about the image, Google stores more possible avenues of discovering the image in response to a user"s search.

 

Issues and Problems 

Additional Rules

    * Some users complain that the rules are difficult to decipher. Nowhere is it stated, for example, that a player should press Return after typing a label.
    * Beginners often make the mistake of typing several terms into the first box, not realizing that those words are then all considered, together, as a phrase.
    * The "pass" option is also not explained; although it means that the player does not want to rate a word, some players have thought that this button is to be pressed after making a guess. Either of these mistakes can easily result in a zero score.

While these rules are not explained on the playing screen, some are in fact explained on the Help Page.Other issues include:

    * Some images may fail to load, or will load very slowly, using time off of the clock
    * Experienced users type the letter "x" to avoid simply passing (and scoring zero) when this happens. Note that "x" (nor any other word) will not work for two successive images so other terms ("blank" or "none") could also be utilized, since sometimes many images do not load.
    * Only six labels appear on the screen during a round, if more are added some scroll off the top. Observation shows that all of these labels count, and with a fast partner you can see nine or ten words for one image. Also, after hitting "Pass" you will no longer see the count of your partner"s labels. If you continue to type, you can get a match on words your partner had already typed when you passed. If your partner types a matching word after you pass, it will not count.
    * Scores are typically low when several of the images presented have a number of "off limits" tags. In some cases, the "off limits" tags are quite extensive or exhaustive, making it difficult for both partners to create a novel tag that matches. This tends to use time and reduce the total score.

 

Abuse 

Less than a month after the launch, the game began to be abused . It appeared that Google was getting spammed with words from the following list: abrasives, accretion, bequeathing, carcinoma, congenita, diphosphonate, entrepreneurialism, forbearance and googley. Because players can see the responses of their partner at the end of each round, they learned that other players were using these words. Some then incorporated these words into their answers for entertainment, a sense of social belonging, or simply to increase their score. As of Feb. 7, 2007 Google changed the game to cut down on the abuse. The words on the list above were filtered out. Also certain images that had become triggers for the random words came with an immediate "Your Partner Wants to Pass." In the game revision of March 13, 2007, the "trigger images" were removed for a while but they are back in play as of March 26. 

 

 

 http://www.mambolearn.com : منبع

 


  نظرات شما  ( )

نویسنده مطالب زیر:   روبات  

عنوان متن Firmware چیست ؟ یکشنبه 86 دی 16  ساعت 10:13 صبح

جواب دادن به این سؤال کمی پیچیده است. تا حدودی می توان گفت که با یک مفهوم سر و کار داریم؛ مفهومی به نام میان افزار؛ موجودیتی که نه سخت افزار است نه کاملاً می توان آن را نرم افزار دانست.

بهتر است کمی بیشتر توضیح دهیم. برای مدیریت هر سخت افزاری یا بهتر بگوییم برای استفاده بهینه از امکانات سخت افزاری، نیازمند یک سیستم مدیریتی هستیم که توانایی مدیریت و زمانبندی اجرا و کنترل فرآیندها و پردازش ها را داشته باشد. در مدل های پیشرفته (مانند انواع کامپیوتر، برخی از مدل های گوشی موبایل و انواع Handheld) نام این سیستم مدیریتی سیستم عامل و در مدل های ساده تر (مانند انواع پخش کننده MP3، انواع ساده گوشی موبایل همانند نوکیا ???? و انواع ساده تر و دستگاه های ساده تر مانند انواع رایتر) نام آن Firmware یا به فارسی، میان افزار است.

در انواع پیشرفته، کار میان افزار ترجمه دستورات نرم افزاری به زبان قابل فهم برای سخت افزار و در انواع ساده تر، مثلا ً در یک پخش کننده MP3، تفسیر فرامین صادر شده از طریق دکمه و درخواست اجرای فرمان مورد نظر از سیستم یا مدارات موجود در دستگاه است.

محل دقیق میان افزار کمی بالاتر از سخت افزار است. در واقع می توان اظهار داشت که اولین نرم افزار مرتبط (یا حتی تنها نرم افزار) با سخت افزار، میان افزار است. برنامه نویسان می دانند که محل قرارگیری میان افزار، دقیقا ً پایین تر از اسمبلر است. میان افزارها را در کارگاه یا کارخانه به وسیله دستگاه هایی به نام Emulator در حافظه های قابل برنامه ریزی و فقط خواندنی موسوم به Programable Read- Only Memory) PROM) قرار می دهند.

در واقع این حافظه ها را به وسیله Emulator برنامه‌ریزی می‌کنند. یک نمونه از انواع این حافظه‌ها همان بایوس کامپیوتر است که میان‌افزاری را (همان تنظیمات بایوس) نیز اجرا می کند. محتویات این حافظه‌ها نیز ایستا است و پس از خاموش شدن دستگاه به اطلاعات موجود در آن‌ها صدمه‌ای وارد نمی‌آید.

گاهی ممکن است در زمان طراحی و تولید این میان نرم‌افزارها (که در مرحله طراحی و تولید گه‌گاه به اندازه یک برنامه سنگین محاسباتی زمان‌بر هستند) مشکلاتی به وجود آید که فقط در زمان عملکرد مشخص شوند. از این‌رو تولیدکنندگان سخت افزار مرتباً به بررسی میان افزارهای نصب شده اقدام می کنند و در صورت وجود خطا یا ایراد نرم افزاری، اقدام به برطرف نمودن آن ایراد می کنند و نسخه بروز شده آن میان افزار را منتشر می سازند. از این رو بروز رسانی میان افزار سخت افزار های نصب شده در کامپیوترمان، گوشی موبایلمان، پخش کننده MP3 و دستگاه‌های سخت‌افزاری که کنترل شبه نرم‌افزاری دارند، کاری عاقلانه و سنجیده است.

توجه

در استفاده از دستورالعمل‌های ارایه شده نهایت دقت را به کار ببرید.

رایتر شما چه CD Writer باشد، چه DVD Writer، فارغ از نوع، مدل و نشان تجاری دستگاه، دارای یک Firmware است. مانند تمام نرم‌افزارها، Firmware نیز مرتباً از سوی سازنده ارتقا پیدا می کند. دلیل این کار نیز کاملاً مشخص است؛ برطرف کردن مشکلات و نواقصی که در زمان طراحی یا تولید و اجرای آن به وجود می آیند. این مشکلات ممکن است در مراحل اولیه طراحی و تولید خود را نشان ندهند. معمولاً پس از اجرای نرم‌افزار، نمایش انواع باگ‌ها و مشکلات منطقی و غیرمنطقی شروع می‌شود و شب‌های به یادماندنی‌ای را برای تیم طراحی به یادگار خواهد گذاشت.

از این رو هر تولیدکننده‌ای برای این که ضمن حفظ اعتبار خود مشکلاتی را که ممکن است در زمان استفاده توسط کاربر تشخیص داده شوند، برطرف سازد، اقدام به تهیه نسخه‌های بهبود یافته Firmware دستگاه‌های تولیدی خود می‌نماید. توجه داشته باشید که ممکن است در زمان استفاده از درایو نوری خود، هرگز متوجه مشکلات موجود نشوید، اما مطمئن باشید اگر با روشی که در ادامه معرفی خواهد شد، آگاهی یافتید که Firmware بروز شده ای‌از سوی تولید کننده ارائه شده است، به طور حتم مشکل یا مشکلاتی در Firmware دستگاه وجود دارد. بنابراین می‌توانید اقدام به بروز کردن دستگاهتان کنید.

مراحل کار اول از همه باید نوع و مدل درایو موجود را تشخیص دهید. برای این کار بهتر است از خود ویندوز کمک بگیرید. البته نرم افزارهایی هم وجود دارند که به بررسی سخت افزارهای نصب شده روی کامپیوتر می پردازند و نشان تجاری، مدل و اطلاعات مختلفی از جمله نگارش و مدل Firmware هر دستگاه را به شما ارائه می دهند. از قسمت System Properties تب Hardware را انتخاب نمایید و روی دکمه Device Manager کلیک کنید. روی علامت (+) عبارت DVD/CD-ROM Drives کلیک کنید. فهرست درایوهای نوری موجود روی کامپیوترتان را مشاهده خواهید کرد. در این فهرست نام هر دستگاه به همراه مدل آن آورده شده است. به عنوان مثال، به چنین عبارتی برخورد خواهید کرد:

SONY DVD RW DRU- ????A

این عبارت علاوه بر نام تولید کننده، نوع و مدل دستگاه را نیز نمایش می دهد. اگر از این روش لذت نمی برید، می توانید از Nero کمک بگیرید. در مجموعه نرم افزاری Nero، برنامه ای به نام Nero Info Tool وجود دارد که از همان ابزارهایی است که تمام زیر و بم های موجود و مرتبط با درایوهای نوری را بررسی می کند. مزیت استفاده از این ابزار این است که نگارش Firmware درایو را نیز نمایش می دهد. پس از این که اطلاعات مورد نظر را استخراج کردید، به اینترنت متصل شوید و در موتور جست و جوی گوگل، از کلید واژه ترکیبی زیر برای یافتن فایل مورد نظر استفاده کنید:

Properties+Firmware+ Download&Your Drive name

در عبارت بالا به جای Your Drive name & Properties نام و مدل دستگاهتان را که در مرحله قبل استخراج کردید، بنویسید. به عنوان مثال، من برای DVD Writer خود باید چنین واژه‌ای را جست و جو کنم:

SONY DVD RW DRU-???A + Firmware + Download

توجه کنید که فقط قسمت اول را تغییر دهید. با این کار (استفاده از این کلیدواژه) گوگل در سایت هایی جست و جو خواهد کرد که حاوی لینک هایی به منابعی هستند که شامل آن سه کلید واژه ذکر شده می گردند. مطمئن باشید که اولین یا دومین هیأت (نتیجه یک جست و جو در یک موتور جست و جو، تعدادی هیأت یا تطابق است که به صورت فهرست شده نمایش داده می شوند) شما را به هدف خواهد رساند.

معمولا ً تمام تلاش های ما سرانجام به دانلود یک فایل چندصد کیلوبایتی منتهی خواهد شد. توجه داشته باشید که علاوه بر خود تولید کننده، شرکت ها و حتی اشخاص دیگری نیز اقدام به تهیه Firmware برای دستگاه ها می نمایند.

بر اساس تجربه بهتر است از نسخه ای استفاده کنید که توسط خود سازنده ارائه شده است. پس از این که فایل یا فایل ها را دانلود کردید، زمانی فرا می رسد که باید مهم ترین و شاید خطرناک ترین قسمت کار را انجام دهید. در این مرحله باید یک فایل اجرایی را اجرا کنید تا روند آپدیت کردن بایوس به صورت خودکار طی شود. البته قبل از انجام هرکاری، روشی را که سازنده اعلام کرده است، به دقت مطالعه کنید. ممکن است برای این کار لازم باشد تغییراتی را به صورت موقت در آرایش سخت افزاری کامپیوترتان اعمال کنید. ممکن است نیاز باشد زمانی که شما دو درایو را به یک کابل متصل کرده اید، یکی را از کابل موقتا ً جدا نمایید و پس از آپدیت شدن بایوس درایو مورد نظرتان، دوباره درایو دیگر را به کابل متصل کنید.

با این حال قدر مسلم این است که دقت داشته باشید فارغ از نوع و مدل دستگاه، زمانی که برنامه مشغول آپدیت کردن بایوس درایوتان است (که مدت زمان اندکی است) هرگز برنامه های دیگری را اجرا نکنید. قبل از اجرا، اتصال به اینترنت خود را قطع نمایید و برنامه آنتی ویروس خود را نیز غیر فعال کنید. همچنین هر نوع CD و یا DVD را از درایو خارج کنید.دقت کنید که ممکن است در این زمان چراغ یا چراغ های روی درایو روشن شوند یا چشمک بزنند.این عمل غیر عادی نیست.

تعجب نکنید و هرگز اقدام به باز کردن در درایو نکنید. همچنین سعی کنید برق کامپیوتر قطع نشود! چون ممکن است مجبور شوید درایو را برای تعمیر به گارانتی بفرستید یا در بدترین شکل ممکن، مجلس ختمی برای درایو محبوبتان برگزار کنید.اما از هیچ چیز نترسید. شخصاً بارها این کار را انجام داده‌ام و حتی درایوهای دوستان و آشنایان را نیز از این آزمایش ها گذرانده‌ام. خیالتان راحت باشد.

این کار را اگر بر اساس روشی که از سوی تولید کننده ارایه شده است انجام دهید، هیچ مشکلی برای درایو تان به وجود نخواهد آمد. پس از این که Firmware درایوتان را آپدیت کردید، مطمئناً درایوتان بی عیب و نقص تر از گذشته کار خواهد کرد، اما انتظار نداشته باشید که فرآیند رایت کردن اطلاعات با سرعت بیشتری انجام شود یا سخت افزار دستگاهتان تغییر کند. اما مطمئناً خطاهای کمتری در زمان خواندن و نوشتن انواع دیسک ها بروز خواهد نمود.

 

منع این مطالب رو متاسفانه یادم رفته با ارز پوزش زیاد از نویسنده یا نویسندگان


  نظرات شما  ( )

<      1   2      

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

برنامه اذان
[عناوین آرشیوشده]


 

Powered by : پارسی بلاگ
Template Designed By : MehDJ